Önéletrajz/CV
Szakmai önéletrajz
Történelem-orosz szakos pályakezdő pedagógusként 1991-ben kerültem Törökbálintra, ahol tanterv- és tankönyvfejlesztésekben is részt vettem. 1995-ben igazgatóhelyettesi, 1996-ban vezetőtanári feladatokat láttam el a törökbálinti kísérleti iskolában. 1997-2011 között a szakképzésben is dolgoztam, 2002-ben történelem falitérképeket lektoráltam.
A felsőoktatásban 1998 óta jelen vagyok. 1998 és 1999 között óraadói feladatokat láttam el az ELTE Tanárképző Főiskola Történelem Tanszékén. 2000 és 2001 között a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Távoktatási Intézetének módszertani munkatársa lettem. 2000 és 2004 között a Gábor Dénes Főiskolán, a 2004-2005-ös tanévben két féléven keresztül a bajai Eötvös József Főiskolán tanítottam. 2009-től közel tizenkét évig oktattam a Kaposvári Egyetemen, 2018 és 2019 között a Testnevelési Egyetem Tanárképző Intézet Pedagógia és Módszertani Tanszékén vezettem pedagógiai kurzusokat. 2021 június közepétől három évig a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár volt a munkahelyem. 2023-tól a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karán tudományos főmunkatársi munkakörben dolgozom, a Fekete Gyula Intézménytörténeti Kutatási Program és Intézménytörténeti Kutatócsoport szakmai vezetője vagyok.
Doktori cselekményekben (szigorlati és doktori védések, habilitációs eljárás) is folyamatosan jelen vagyok. 2005 és 2008 között oktatóként és külső konzulensként vettem részt a Pannon Egyetem Nyelvtudományi és Neveléstudományi Doktori Iskola Neveléstudományi Alprogramjában. Jelenleg a PTE BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskolában témavezetői feladatot látok el. Kétszer voltam doktori védésen opponens és több alkalommal bizottsági tag. Egy témavezetettem 2024-ben szerzett doktori fokozatot.
Válogatott főiskolai/egyetemi kurzusaim: Újkori egyetemes és magyar történelem; Történelem szakmódszertan; Intézmény-és gyermekkortörténet; Neveléstörténet-és gyógypedagógiai problématörténet; Nemzetközi folyamatok az oktatásban; Közoktatáspolitika; Problématörténet és összehasonlító pedagógia; Dokumentum-és tankönyvelemzés; Pedagógia; Közoktatási ismeretek; Az iskola kultúrtörténete, gyermekkép és a nevelési eszmények; Szakirodalmi forrásismeret; Közoktatási intézmény hatékonysága; Image and cartoon analysis of the English and Hungarian textbooks of the 1950s, 1960s” (Erasmus project); Európai tanulmányok; Tudományos dolgozatok készítése, módszertana; Munkaterv I-II.; Magyarország története; Multikulturális társadalom-interkulturális nevelés; Családi életre és kapcsolati kultúrára felkészítés; Az agrárszakoktatás jelentősége és hatása a magyar mezőgazdaság fejlődésére. Agrárszakoktatás-történet Magyarországon (fakultáció).
A tudományos diákköri munkát nagyon fontosnak tartom. Egy gyógypedagógus hallgatóm 2019-ben az országos TDK-n második helyezést ért el.
Az oktatómunka mellett kiemelt figyelmet fordítok a módszertani megújulásra: akciókutatások szervezése, a tükrözött osztályterem módszerének prezentálása.
A folyamatos kutatómunkát szintén nagyon fontosnak tartom. PhD tanulmányaimat 2003-ban fejeztem be az ELTE BTK XIX-XX. századi Magyar Történeti Doktori Iskolában (történelemtudományok). 2016-ban habilitáltam neveléstudományokból az Eszterházy Károly Főiskolán.
2007-ben és 2008-ban nemzetközi tankönyvtörténeti kutatásokat végeztem a Braunschweigben. Történelemtanítás-és tankönyvtörténeti vizsgálódásaim 2009 után iskolatörténeti kutatásokkal bővült. Kutatásaimat elnyert ösztöndíjpályázataim segítették (Természet- és Társadalombarát Fejlődésért Közalapítvány: 2002; Georg Eckert Institute: 2008; Campus Hungary: 2014.)
A korábbi kutatási tematikám három éve agrártörténeti, agrárszakoktatás-történeti – kiemelten vízügytörténeti és vízügyi szakoktatás-történeti – kutatásokkal bővült. A Hidrológiai Közlönyben több szakcikkem is megjelent. Az utóbbi időszakban érdeklődésem a Dégen-kor vízgazdálkodási politikájára, valamint egyetemtörténeti kutatásokra irányult. A hódmezővásárhelyi agrárszakoktatás és a bajai vízügyi felsőoktatás múltját vizsgálom.
Hazai és nemzetközi konferenciákon, tudományos rendezvényeken, külföldi tanulmányutakon 1995 óta folyamatosan részt veszek. 2013-ban Ružomberokban, 2015-ben Pyatigorskban adtam elő, 2014-ben Bécsben nemzetközi workshopon moderátori feladatot láttam el. 2014 nyarán vendégoktató voltam Ispartában (Suleyman Demirel University). 2016 júliusában az odesszai Mecsnyikov Egyetem könyvtárában végeztem kutatásokat.
Ötször szerveztem konferenciát/tudományos tanácskozást, 8 alkalommal voltam konferencia szimpózium elnöke (ebből egyszer társelnök), egyszer titkára, kétszer bíráltam OTKA pályázatot.
1990 óta publikálok. Publikációim száma 103, a közleményeimre érkezett független hivatkozások száma 147. A Hirsch index: 6.
A tudományos szakmai közéletben is részt veszek. Több szakmai tudományos testületnek is tagja vagyok (MTA Köztestület: 2004-től; MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Tantárgy-pedagógiai Albizottság: 2007-től; MTA Pécsi Területi Bizottság Neveléstörténeti Munkabizottság: 2012-től; Magyar Hidrológiai Társaság: 2023. január 17-től). 2016. január 29-től 2022. október 28-ig az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Tantárgy-pedagógiai Albizottság elnöki feladatait láttam el. 2024-től az SZTE Egyetemtörténeti Bizottság munkájában is részt veszek.
Törökbálint, 2024. 06. 28. Dr. habil Albert Gábor